Volty lanceert zijn online marktplaats voor elektrische mobiliteit en zorgt hiermee voor een primeur in België. Zowel kopers als (professionele)verkopers kunnen er terecht voor elektrische auto, motoren, fietsen en steps. Ook drones en batterijen kunnen er worden verhandeld.
Duurzame megatrend
De groei van elektrische mobiliteit is niet te stuiten en dat kan dagelijks in het verkeer worden waargenomen. In 2022 hadden elektrische fietsen in België al een marktaandeel van 46% en waren ze verantwoordelijk voor 91% van de groei van de totale fietsenmarkt. Ook de verkoop van elektrische voertuigen zit in de lift, vandaag rijden reeds meer dan 100.000 elektrische wagens op de Belgische wegen. De Europese Green Deal en keuze voor zero-emissie op middellange termijn zal de groei de komende jaren nog in een stroomversnelling brengen.
Lex Heremans, oprichter en hoofdaandeelhouder van Volty legt uit “Met onze marktplaats willen we ten volle inspelen op de elektrificatie van alle mobiliteitsproducten door de consument te helpen het overzicht te bewaren en een duidelijk beeld van het aanbod te bieden. Om onze Europese uitrol te versnellen werken we momenteel aan een stevige kapitaalronde. ”
Volty wil de groei van deze onderliggende duurzame megatrend ondersteunen door een online marktplaats te creëren uitsluitend voor elektrische mobiliteitsproducten. Het wil alle elektrische mobiliteit op één platform brengen door enerzijds winkels van e-mobiliteit te connecteren. Concreet komt de voorraad van retailers in wagens, motoren, fietsen en steps zowel nieuwe als tweedehandse producten online: het hele proces is volledig geautomatiseerd. En anderzijds kunnen ook particulieren hun tweedehands elektrische mobiliteitsproduct ter verkoop aanbieden en zodoende makkelijker hun doelgroep bereiken. Ook aan een volwaardige marktplaats voor drones en batterijen wordt momenteel gewerkt.
Aan de hand van de nieuwe marktplaats wil Volty totale mobiliteitsoplossingen aanbieden in plaats van die categorieën apart te gaan benaderen, zoals vandaag het geval is. En dankzij het alles op één-platform kan de consument veel gemakkelijker kiezen en vergelijken, de ingebouwde filter maakt het ook eenvoudiger om als consument de gading te kunnen vinden. De aan- en verkoop van elektrische mobiliteit op het platform is gratis voor de particulier en zodoende wil Volty zijn marktplaats laagdrempelig houden. België wordt de testmarkt en daarna is de doelstelling verder uit te rollen in de EU: het Volty platform is gebouwd om snel te schalen.
Gianni Isella, Managing Partner Volty: “Onze doelstelling is om uit te groeien naar een platform dat totale e-mobiliteitsoplossingen aanreikt in plaats van alle e-mobiliteitscategorieën apart te gaan bekijken. Door op één platform verschillende oplossingen met elkaar te kunnen vergelijken, zullen we consumenten en ondernemingen de mogelijkheid bieden het totaalplaatje te bekijken en een doordachte keuze te maken.”
Om het aanbod snel uit te breiden en een groot netwerk uit te bouwen, sluit Volty volop strategische partnerships. Zo sloot het onder meer al een samenwerking met CarFlow, een IT-bedrijf dat het online-voorraadbeheer van wagendealers in België verzorgt. Ook met de fietsendistributeur Chamizo ging Volty ondertussen in zee. De doelstelling is een zo groot mogelijke gemeenschap maken, zodat elke consument elk product kan terugvinden op het platform. Het rechtstreekse contact met retailers en directe toegang tot hun voorraad zal dit mogelijk maken.