Nextensa opent plechtig vijvers op Tour & Taxis site
Projectontwikkelaar Nextensa voert al jaren stap voor stap zijn plannen voor de herontwikkeling en reconversie van de Tour & Taxis-site minutieus uit. Nu de Gare Maritime in een nieuw kleedje is gestoken, was de tijd gekomen om de nieuwe vijvers die zich aan de achterkant van het gebouw bevinden, plechtig in gebruik te nemen. En dat gebeurde in het bijzijn van enkele toplui van de groep en tal van politici die als uitsmijter een karrenvracht aan vissen in de vijvers te water lieten.
Groene oase
De doelstelling is altijd geweest om naast de herontwikkeling van de gebouwen op de Tour & Taxis-site er tegelijk een groene oase van de maken met parken en vijvers, stipt CEO van Nextensa Michel Van Geyte aan. ‘Het kadert in ons concept van de 5 minutenstad, waarbij mensen die op de site wonen alles in 5 minuten binnen handbereik hebben.’ De Franse landschapontwerper Michel Desvigne werkte zovele jaren geleden het eerste concept van die groene long uit terwijl het Brusselse Bureau Bas Smets het nu in de praktijk brengt. ‘Er is gekozen om het domein van een wateroppervlakte te voorzien omdat na een rondvraag bij bezoekers van het park de vraag naar water als opmerkelijke conclusie naar voor werd geschoven’, voegt de Nextensa-topman eraan toe.
De drie cirkelvormige vijvers, die met elkaar in verbinding staan via kleine watervallen, zijn nu afgewerkt. Om het geheel met water te vullen werd opgepompt grondwater van de werken van de parking van het nieuwbouwproject Parklane, na goedkeuring van de bevoegde instanties, gebruikt. De waterpartij heeft een oppervlakte van 3500 m2 en is op een vijver in het Ter Kamerenbos na de grootste vijver van het Brussels Gewest. En om het ecosysteem een vliegende start te bezorgen, werden bij de plechtige opening vissen in het water gelaten. Er zal nu in de gaten worden gehouden hoe het ecosysteem zich in en rond de vijvers verder zelf zal ontwikkelen.
Publiek-private samenwerking
Bij de plechtige opening waren politici van divers pluimage aanwezig om de reconversie van de site, die zonder politieke steun onmogelijk zou zijn geweest, in de schijnwerpers te plaatsen. Minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Rudi Vervoort en Brussels burgemeester Philippe Close hadden de mond vol van de ontwikkeling van de groene long en de rol die ze als corridor tussen verschillende stadsdelen zal spelen. Ze pakken ook graag uit met de transformatie van de site die niet alleen aantoont dat reconversie in Brussel mogelijk is maar ook dat een samenwerking tussen publieke en private actoren voor een hefboom kan zorgen.
Voor Pascal Smet, staatssecretaris van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van onder meer Stedenbouw en Erfgoed, is de hele site op een paar jaar tijd een nieuw visitekaartje voor de stadsregio geworden en hij pakt er graag mee uit bij zijn talloze buitenlandse contacten. Bart Dhondt, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken van de Stad Brussel, die zelf veel fietst in het Brusselse, stak de loftrompet af van het concept van de 5 minutenstad. Ans Persoons, Brusselse schepen voor onder meer Stedenbouw en Openbare Ruimte, ten slotte legde de nadruk op het feit dat de site de sociale mix en cohesie in dat deel van Brussel verder zal versterken. Steeds meer mensen voelen er zich thuis als een vis in het water, als het ware.