Peter Buyckx, CEO Sparki
Niet iedereen kan thuis zomaar een laadpaal installeren. Bovendien is het voor werkgevers duur en administratief uitdagend om thuis een laadpaal te laten installeren voor hun werknemers, terwijl snelladen een makkelijkere en vaak goedkopere oplossing biedt. Door te investeren in ultrasnellaadpalen kunnen we niet alleen het opladen versnellen maar ook het totaal aantal benodigde laadstations én de kosten voor bedrijven beperken.
Het aantal volledig elektrische wagens in België blijft exponentieel groeien. Volgens de jongste cijfers van Statbel is het elektrische wagenpark in België voor het tweede jaar op rij bijna verdubbeld. Op 1 augustus 2024 waren er iets meer dan 254.000 elektrische wagens geregistreerd, een toename van 115.000 voertuigen ten opzichte van het jaar ervoor.
Sparki – dat zowat 125 van de 376 ultrasnellaadpalen bezit – en de andere aanbieders van laadoplossingen juichen die evolutie toe, maar zien behalve de opportuniteiten ook risico’s: een uitgebreide en snelle laadinfrastructuur is cruciaal voor de verdere acceptatie van elektrische voertuigen, zowel voor bedrijven als voor particulieren. De laadinfrastructuur in België hinkt nog steeds achterop t.o.v. bijvoorbeeld Nederland, maar een net zo grote uitdaging is een goed beleid ontwikkelen voor onze bedrijven.
Veel bedrijven en HR-medewerkers zitten immers met de handen in het haar i.v.m. de complexe administratie en organisatie van laadpalen bij de medewerkers thuis. Ze dreigen medewerkers ongelijk te gaan behandelen – zo woont de ene in een drukke straat waar geen thuislaadpaal mogelijk is en de andere in een vrijstaande woning met oprit. Een laadpaal thuis bij elke medewerker is bovendien niet enkel duur, maar ook fiscaal complex. En wat als werknemers vertrekken?
Dringend nodig: slimme investering en subsidiëring
Om de huidige groei van het elektrische wagenpark bij te benen en voorbereid te zijn op de toekomstige toename van elektrische voertuigen, is het stimuleren van de installatie van ultrasnellaadpalen essentieel.
Voldoende ultrasnelle laadpalen kunnen de administratieve last van onze bedrijven verminderen, de kosten van elektrische mobiliteit beheersen én de zorgen over rijbereik verminderen. Dat kan enkel als de overheid de uitrol van het netwerk versnelt door mee als locatiepartner op te treden. Zo zijn er heel wat interessante openbare domeinen (gronden van de overheid) waar een ultrasnelle laadpaal handig kan zijn, en kunnen de vergunnings- en aansluitingsprocedures worden versneld. Een vaak gehoord bezwaar is de impact op ons elektriciteitsnet van zulke snelladers. Overheid en marktpartijen kunnen echter samenwerken om die impact tot een minimum te beperken – of deze zelfs positief te maken, bijvoorbeeld door het voorzien van lokale energie opwekking en batterijen. Om mensen te ondersteunen die geen eigen laadpaal thuis kunnen zetten, zouden de incentives voor zo’n thuislader ook kunnen worden gebruikt om publiek laden voor die doelgroep goedkoper te maken.
De échte vergroening van het wagenpark kan worden versneld door op elk vlak van de keten in te grijpen. Educatie en voorlichting zorgen voor een snellere adoptie.
Laadsnelheid als oplossing – zeker voor de transportsector
De laadsnelheid speelt een cruciale rol in de efficiëntie van het laadproces. Ultrasnellaadpalen kunnen een voertuig in een fractie van de tijd opladen vergeleken met reguliere laadpalen. Dit betekent dat dezelfde laadpaal meer voertuigen per dag kan bedienen, waardoor enorm veel laadstations niet meer nodig zijn. Dat is een praktische oplossing om het netwerk van laadstations beheersbaar en kosteneffectief te houden, terwijl het ook de “lost time” beperkt – belangrijk voor veel sectoren, zeker de transportsector.
Conclusie
De groei van het elektrische wagenpark in België is een opsteker in de strijd tegen klimaatverandering en voor een duurzamere toekomst. Zonder een aanzienlijke verbetering van de laadinfrastructuur, met name het aantal ultrasnellaadpalen, door het slim subsidiëren en faciliteren ervan, blijft het risico bestaan dat bedrijven én particulieren door administratieve rompslomp en kost voor privé-laadoplossingen niet snel genoeg de transitie (kunnen) maken. Daarom pleiten wij voor maatregelen in de hele keten, van aanvraag over installatie tot educatie rond het gebruik van ultrasnelle laadpalen als dé oplossingen voor een snelle en geslaagde transitie naar elektrisch rijden, zonder extra kosten voor onze bedrijven.